Fra den ene ytterkanten til den andre.

Bangkok, Thailand

Paa vaare sightsingturer i Bangkok fikk vi tid til baade shopping, (stemmer det ja, blandt annet de berommelige skreddesydde dressene...), baattur langs med eleven, Tempel Arun, Grand Palace (for de som gadd det), Khao San (backpacker gata), og tur til det flytende markedet (der turoperatoren ikke gadd aa hente oss). Saa maa jeg innromme at turen til en lovsangsgudtjenste i slummen er og var en liten klasse for seg selv.

For aa viske vekk enhver tvil ... saa er denne bloggeren en aktiv kristen, og i og for seg hadde det ikke vert helt overraskende om jeg hadde tatt meg turen. Poenget her var at jeg hadde med meg besok, og jeg kan vel med haanden paa hjerte og uten aa traake noen paa tearne si at ikke alle har dette (den kristen tro) som sitt ankringspunkt. Da jeg sendte ut invitasjoen, litt paa spok, maa jeg si at jeg godtet meg naar jeg saa hvordan de reagerte..En litt smaa stresset venn jobbet endel med aa ta inn over seg invitasjoen og hva dette eventuelt ville innebeare. Overraskende nok ble det til slutt en enighet .. om ikke annet ett flertall... som onsket og dra, saa fant vi like godt ut.." Ja,hvorfor ikke.... ". Paa hotellerommet mitt raadet det en liten usikkerhet paa " hvordan kler man seg til kirken?", "hvordan kler man seg til en lovsangsgudstjenetse?" og ikke minst "hvordan kler man seg til en lovsangsgudtstjenste i slummen?". Etter litt om og men ble en vaar snobbevenn nedsnobbet til en helt vanlig turist, og alle penger og verdifulle ting ble godt forvart paa hotellrommets safe. Det forste vi maatte gjore var aa faa tak i en dosje.., drosjen vi fant ville ikke kjore oss, og i stedet for aa si at han ikke gadd kom han opp med ett helt annet svar: " det er saa mye trafikk". Vi ble til og med tipset om aa taa sykkeltaxi, dvs motorsykkel i kaotiske Bangkok, noe vi fant ut ikke var verdt risikoen....men vi fikk da funnet et taxi med taximeter med fast pris, som kjorte oss gladelig til undergrunnen for en god slant penger. Vi klarte omsider aa komme fram til rett plass etter litt om og men. For aa si det saann, det var liksom ikke bare aa si: "Til Grand Palace..." og regne med at sjaaforen hadde litt peilig hvor du ville hen. Nei da.. her snakket vi paa mobil, thai, engelsk, norsk for aa fortelle hvor vi skulle, MEN vi kom da fram...

Jeg var selv forbredt paa at gudstjenesten skulle veare paa thai, og ble meget overrasket naar de begynte aa spille engelske sanger.. Du saa goy aa synge med, OG (merk og) kunne forstaa hva en synger. Det at de til og med hadde klart aa rote inn en norsk sang, var langt over forventningene. Jan Honningdal.. eller noe i den duren var og paa besok med et team fra en eller annen disippeltreningsskole DTS, og bidrog godt under lovsangen. Etter en times tid begynte ateist venn 1 og atesit venn 2 hinte saa forsiktig om at de var sultne.. og kankje ett hint om at de hadde lyst aa flytte litt paa seg. Min bedre halvdel (det er det hun selv kaller seg) gikk fint bort og gav de en kjeks de kunne tygge paa og ett stort fint smil :).

Neste dag tok vi fatt enda en tur rundt i Bangkok, men til motsettning til dagen for endte vi opp i en av Bangkok's "rod lys distrikt" , og bedre gjent som GO GO bars. For de som ikke vett hva det er, faar enten google det, eller bare leve i sin lille bobble;) Litt usikre paa hvordan vi skulle gaa fram for aa finne disse berommelige barene endte det opp med at vi ringte til en av misjonearene. Med adresse og taxi fant vi fram. For aa veare helt earlig var jeg litt nysgjerrig paa hvordan dette fungerte, jeg har vert i Bangkok opptil flere ganger for, men ikke oppsokt omraader som dette. Folte liksom det ble litt rart aa komme inn der helt alene som dame, og med mitt asiatiske utsende vett en jo ikke hva folk ville ha trodd om meg.. :) Tok dere an?! Saa i en gruppe paa 4 med gutter og jenter folte vi oss ganske saa sikkre paa at vi ikke ville bli missoppfattet. Men fra ett faglig staasted var det veldig rart og sterkt aa veare vitne til en saa tydelig virksomhet, - det var ikke var noen tvil om hva som foregikk!!

Saa fra Lovsangsgudstjentes til Go Go bars, folte vi at vi vireklig hadde dekket et vidt spekter av Bangkok og hva denne kaotiske byen kan by paa :)

Neste stopp MUKDAHAN!

Skrevet av Kinestur 18:31 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Same, same....

sunny

I Mukdahan er uttryket "may pen ray" eller paa norsk "det gjor ikke noe" ett meget velbrukt frase mot meg , til meg og for meg. Uten tvil ett veldig viktig uttrykk aa kunne si og forstaa, og med et lite smil kan de aller fleste synder, tabber, "traakke i salaten", veare klumsete, kulturforskjeller med mer, - tilgis. At farranger har mange rare fakter og uvaner og ting de sier, er bare slik, og en real tabbekvote er du automatisk tildelt naar du kommer opp til dette distriktet. Men som en ekte "dollar- eller- euro- lysende - formue - som - en - kan- snylte" turist er en frase som "same same" noe de aller fleste klarer aa komme borti baade en, to, og 20 ganger paa en hvilken som helst strandferie i Sor - Thailand.

Trond skulle kjope seg skreddersydde dresser. Det tilbudet de hadde paa plakaten" faa saa saa mange ting/ klear innen saa saa manger timer til den fantastiske prisen" , viste seg aa veare ett billig bomullsstoff, som ikke hadde vert verdt aa sy dokkeklear av... . Med mine thaigloser og ett fint smil fikk vi forhandlet oss til en grei pris og Trond fikk etter hvert funnet fram til onsket stoffevalg. Vi var fornoyde og skulle kommme tilbake neste dag for teste klearene og skulle ta de siste justeringene.

Neste dag:
Alt virket bra helt til siste dress kom fram. Dressen i seg selv var ikke dum men fargen var ikke lik. I stedet for aa faa en brun dress med striper var det naa tryllet fram en svart dress med stiper. Selgeren stod paa sitt at det var helt lik den buksen vi hadde sett en av selgerene hadde paa dagen for..Og da lovet han at han kunne lage en dress i onsket stoffet fordi han hadde det liggende paa fabrikken, men vi fikk ikke se det for dagen etter.. ergo idag. Etter mye diskusjon, og vi ikke var noe searlig ivrige paa aa gi oss, ble det nok ganske hett for selger baade en og to. Etterhvert kom de fram til at fargen kanskje ikke var helt likt.. men "same , same".., ergo ikke langt ifra. Han provde seg og paa aa faa tillatelse paa aa sy en ny dress til Trond til neste dag, og hvis han ikke fant helt likt stoff, kunne han da bruke "same, same ?". For aa si det slik, jeg saa bare for meg dette senariet: Vi trappet opp neste dag og der fikk vi jaggu meg tildelt den samme dressen de provde aa prakke paa oss i dag. Forklaringen ville veare at de ikke fant helt likt stoff, men vi hadde jo gitt tillatese til aa sy dressen i lignende farge.. ergo "same , same", og dermed ville Trond ha sittet igjen med en lekker svart dress med striper. Etter ett klart nei, og heller ikke onske om at de skulle se om de fant det savnede stoffet fant Trond ett nytt stoff i butikken, tok bilde av det og krevde at det skulle leveres sammen med den andre dressen. Ett litt oppgitt smil gikk over selger en, og maatte desverre se seg forbikjort av Farrang Trond.. og Asiatiske Kine.

Akkurat da vi skulle gaa kom han med ett smil.. : "Du har vel ikke behov for tre dresser, en i svart med striper.... ?"

SAme same .. but different

Skrevet av Kinestur 17:42 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Nordboere og moldboer innvanderer Thailand

sunny

Naa er det sannelig paa tide med oppdateringer. Jeg legger meg langflat for all kritikkfor daarlig oppdatert blogg de siste ukene, men dere er ei glemt:)

Siste nytt: Jeg har hatt besok....Da snakker vi ikke om hvilket som helst besok...Det er verken thaier eller de fastboende "farragnene", men venner fra en gammelt av.. Venner fra moderlandet Norge( og litt Danmark). Forst av alt vil jeg viske vekk en hver tvil om at jeg har venner.. JA JEG HAR VENNER.. venner som ikke er betalt av mine foreldre eller av noe statlig organ.. (ikke som jeg vett noe om). Ikke nok med det .. men de har vert paa besok!!!

1 mai 2008 kom Synnove , Trond (hennes samboer som ligner paa en kjent Thai artist by the way...) og Magnus (for tiden strandet i Dannmark for litt uviss periode) til Bangkok. Takket veare snille sjefer her og der, fikk jeg muligheten til aa ta imot dem i Bangkok. Bangkok er Bangkok paa godt aa vondt... La meg forklare: Vi tenkte aa ta taxi som var lovlige med taxi meter, men de hadde bare vanlige smaa taxier og de ble derfor behov for to taxier for aa frakte oss til hotellet. Til vaar glede rullet det inn en ny taxi med plass til alle og all bagasjen, og vi gikk for aa hyre den til aa kjore oss. I mellomtiden ville en hviss person med for mye makt, eller onsket om aa demostrer makt, bort til oss og sa at vi maatte at to taxier. Noe jeg ikke forstod siden vi hadde taxi, en villig sjaafor til aa kjore oss, og alt virket greit.. Det endte ihvertall med at han ikke ville at vi skulle kjore den og dermed fikk vi ikke lov. Litt irritert og frustret kom en pirattaxi mann til oss og ville gladlig kjore oss, jeg snakket thai med han og fikk i land en meget god deal, bedre enn aa kjore to taxier og hoppet inn. Flyplasspolitiet kom da trillende forbi oss og vill snakke med taxisjaaforen.. Mon tro hvorfror?! Vi kjorte noen hundre meter, der saa vi flyplasspolitiet igjen, sjaaforen gav de 100 bath og reiste blid videre. Jeg vett ikke hva som er verst, at vi tar pirat, eller politiet tar seg betalt for aa slippe oss ut.. Uansett vi kom oss tygt fram til Prince Palace Hotell.. " Pins Pallas" paa ekte Thai :)

Som Backpacker maa jeg innromme aa bo paa en plass med ett slikt royalt navn, Prince Palace Hotell, er lenge siden og langt i fra vanlig "hverdagskost". Med rom i 22 etg og fantastisk utsikt over byen kan jeg ikke klage. At mine venner hadde litt lakris, seigmenn, seigdamer og sure skrikerunger i baggasjen til meg maa jeg bare ta med et stort smil. Det at regnet og fulgte med dem fra Norge er jeg ikke like begesitret for, for aa si det paa en annen maate , regntiden har naa satt inn i Thailand.

PS:Verden beste SYMBIOSE var atter igjen gjenforent:)

Skrevet av Kinestur 16:49 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Salzburg, Mozart's fodeby

Salzburg, Osterrike (Austria)

Tidelig Lordags morgen reiste vi til Kapurna, en liten by som Joset, Flo og Andy kommer ifra. Siden foreldrene til Josef har eget hotell, fikk jeg bo der gratis , noe som var en fantastisk opplevelse. Det passet prinsessen helt ypperlig:) Jeg fikk hilst paa saa og si hele familien, og det gikk mye i tysk/engelsk. En fin familie med masse "laatt og loye".. smile. Sondag reiste vi paa tur til Salzburg, kun litt over en time med bil. Endelig fikk jeg se huset der o store mozart ble fodt. Jeg og en haug asiatere tok showet foran bygningen. Josef og Andy synset jeg gled saa flott inn, at de faareslo at jeg like godt kunne "joine" dem og ta guideingen med de :)

Andy, meg og Josef foran Salzburg.

Salzburg er for meg en by med masse historie, passe stor og passe liten.. smiler.. Vi fikk trasket noen kilometer og vi fikk besokt en serverdighet etter en annen. Minnet meg veldig om naar jeg var i Laos og de dro meg rundt paa den ene "viktige" plassen etter den andre"viktige" plassen. Jeg har vert en liten svipptur til Europa. Forbrede meg paa realiteten som kommer om ca 1 og en halv maaned. Forbredet meg paa kulde, fryst, faatt gaasehud, drikket kaffe langs en solvegg, brukt olabusker, brukt andre sko enn flipp flopp, brukt sokker, sovet uten air con og vifte. Jeg har nesten tatt paa sno, jeg har ihvertfall sett masse sno, og nesten kjent lukten av komler og mammas mat. Osterrike minner veldig om Norge og jeg har aldri vert nearme hjemme paa 8-9 maander.

Litt rart aa oppleve folk over 1.60. Litt rart aa oppleve at jeg skiller meg ut (Igjen) og at de aller fleste ikke har svart haar og "hestehaar". Selv om dette gav meg gode flachback til Norge og hva som kommer til aa vente meg, maa jeg understreke at jeg savnet varme, og det deilige slaraffenlivet som gaar sin kjeve gang her i Ost. Ingenting kan maales med mat paa golvet og klissete ris og "saam tam". Og heller ingenting kan maales med venner og near familie ;)

Blir litt preget av aa veart ute a reist... "sawadii kaa"

Glad i dere.
KLem fra Kule Kine

Skrevet av Kinestur 02:51 Arkivert i Austerrike Kommentarer (0)

(Innlegg 9 - 12 av 101) « Side 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 .. »